heading-frise

10.14 Rune Elvik

Rune har fylt 70 i år. Han har godt dokumentert effekt på trafikksikkerheten. Hver artikkel han publiserer, reduserer antall drepet og hardt skadde i Norge med 7,7 prosent i gjennomsnitt. Publiserer han 50 artikler til, vil det nesten ikke lenger være drepet eller hardt skadde i trafikkulykker i Norge.

Problem og formål

At trafikkulykker er et problem, er det lite uenighet om. Både de som blir skadet, de som må rydde opp etterpå og de som står i kø mens det ryddes opp, de som må betale for legetjenester og sykehusinnleggelser, og de som må betale for eventuelle skader på infrastruktur, vil være enige.

Trafikkulykker medfører likevel noen fordeler. De bidrar bl.a. til sysselsetting i helsetjenesten og, ikke minst, blant trafikksikkerhetsforskere. Trafikksikkerhetsforskere står likevel overfor et dilemma: De trenger ulykker for å forske (atferds- og konfliktstudier er greit nok, men har likevel alltid begrenset validitet), men hvis de leverer så gode resultater at antall ulykker går altfor mye ned, blir de arbeidsløse. Vegmyndigheter kan avhjelpe litt ved at de lar være å benytte seg av kunnskapen. Dermed opprettholder man livsgrunnlaget, men det kan gå litt på bekostning av motivasjonen.

Samlet sett vil det likevel av de fleste anses som ønskelig å forbedre trafikksikkerheten. Formålet med Rune er å bidra mest mulig til dette.

Beskrivelse av tiltaket

Rune kan og vet alt om trafikksikkerhet. Andre relevante kjennetegn er bl.a. et fenomenalt tallminne, en utrolig konsentrasjonsevne uten noen som helst påvirkning av TikTok og en litt annen oppfatning av hva som er moro som fritidsaktivitet (artikkelskriving) enn folk flest. Potetdyrkings- og toginteressen er også langt overgjennomsnittet, og artikkelskrivehastigheten (ord per sekund) er utenfor målbart område.

Virkning på ulykkene

Rune kan påvirke antall ulykker i hovedsak ved å levere informasjon om hva som er effektive tiltak. Som et noe forenklet mål på denne informasjonsleveransen benytter vi her antall artikler som er publisert i vitenskapelige tidsskrifter per år.

Figur R.E.1 viser årlige antall artikler og årlige antall drepte, drepte og hardt skadde (D/HS) og det totale antall skadde og drepte i Norge.

Figur R.E.1: Årlige antall Rune-artikler og årlige antall drepte, drepte og hardt skadde (D/HS) og det totale antall skadde og drepte i Norge.

Over tid har antall artikler per år økt, samtidig som antall skadde og drepte har gått ned. Korrelasjonen mellom antall artikler og antall drepte, D/HS og det totale antall skadde og drepte, er omtrent lik: -0.66 for antall drepte, -0.73 for antall D/HS og -0.69 for det totale antall skadde og drepte. Dette tyder ikke på at det er systematiske forskjeller i hvordan Rune påvirker ulike skadegrader.

Her er det imidlertid ikke skilt mellom ulike typer kunnskap. Mye av kunnskapen handler om fart, og det er godt dokumentert at fart har mye større effekt på de mest alvorlige ulykkene enn på mindre alvorlige ulykker. Hadde man bare sett på artikler som handler om fart, ville man trolig finne størst effekt av antall artikler på de mest alvorlige ulykkene.

For å estimere den gjennomsnittlige virkningen per Rune-artikkel viser Figur R.E.2 sammenhengen mellom årlige antall Rune-artikler og årlige antall drepte og hardt skadde (D/HS) i Norge.

Figur R.E.2: Sammenheng mellom årlige antall Rune-artikler og årlige antall drepte og hardt skadde (D/HS).

Ut fra resultatene i figur R.E.2 fører hver artikkel per år til en nedgang av antall D/HS i Norge på 7,7 prosent. Det betyr at han må bare skrive ca. 9 artikler til for at antall D/HS i Norge vil bli halvert, etter 25 artikler vil antall D/HS være redusert med 85 prosent, og etter 50 artikler vil antall D/HS være redusert med hele 98 prosent.

Virkning på framkommeligheten

Rune vet bedre enn alle andre at høyere fartsgrenser medfører høyere fart og at høyere fart fører til flere ulykker. Spesielt antall alvorlige ulykker øker med økende fart.

For biler vil virkningen av Rune på fremkommeligheten derfor stort sett være negativ.

Virkning på miljøforhold

Lavere fart er stort sett bra for miljøet. På en annen side har omkomne trafikkofre mye lavere klimapåvirkning enn overlevende. Sånn sett kan altså Rune ha god og dårlig klimasamvittighet.

Formelt ansvar og saksgang

Til tross for godt dokumentert effekt på trafikksikkerheten er Rune fortsatt ikke tatt inn som minstekrav i noen av Statens vegvesens håndbøker.

 

Referanser

Her skulle vi legge til alle Runes verker, men så mye blekk og papir har ikke vi ikke budsjettert for.